ساینا بلاگ

آشنایی با انواع زیره کفش و کاربرد های آن

انواع زیره کفش

زیره کفش به عنوان یکی از بخش‍ های مهم کفش چرم مردانه تاثیر زیادی در ماندگاری و کیفیت کفش دارد. کفش چرم زنانه نیز معمولا به واسطه زیره با کیفیت خود، مقبول بانوان است و راحت  بودن آن معیار مهمی برای انتخاب است.

کیف و کفش چرم به عنوان یک محصول پرهوادار و پرفروش در بازار واقعی و آنلاین در چند سال گذشته پیشرفت زیادی داشته و صنعت چرم را وارد میدان رقابتی دلگرم کننده‌ای کرده است. در این مقاله تلاش شده تا همه موارد مهم درباره انواع زیره کفش را با شما به اشتراک بگذاریم و معیار تشخیص آنها را بررسی کنیم.

فهرست محتوا

همکاری رویه و زیره کفش

به طور کلی کفش با کیفیت، حاصل همکاری درست و استاندارد دو بخش اصلی خود یعنی رویه و زیره کفش است. زیره کفش البته سراسر کف پا را پوشش می‌دهد اما در اصل مهمترین کارش، پوشش درست و صحیح پاشنه و قوس کف پا است.

نباید هنگام خرید، از اهمیت زیره کفش غافل شوید. زیره با کف زمین ارتباط مستقیم دارد و اگر از کیفیت مناسب برخوردار نباشد، حتی بهترین رویه کفش را هم بی اثر و بی استفاده خواهد کرد.

شاید مهمترین نقش زیره کفش، محافظت از پا باشد. این قلب دوم، باید روی سطحی قرار بگیرد که آرامش و راحتی را از آن به دست بیاورد نه سختی و درد! البته زیره کفش در زیبایی و ظاهر کفش نیز تاثیر بسیار زیادی دارد.

همکاری رویه و زیره کفش

انواع زیره کفش و کاربرد آن

زیره کفش در بازار در انواع مختلف و متنوعی در دسترس تولید کنندگان کفش است. مهم این است که چه زیره‌ای برای چه کفشی انتخاب شود.

زیره پلی اورتان (یورتان)  PU

ماده پلی اورتان یا پلی یورتان در خلق یک زیره نرم و راحت تاثیر زیادی دارد. چنین زیره کفشی بسیار سبک بوده و تاثیر زیادی در جلوگیری از خستگی پا در مسیرهای طولانی می‌شود.

طبیعی است که وزن بسیار بالای افراد ممکن است به زیره پلی اورتان آسیب سطحی وارد کند. به طور کلی زیره‌های پلی‌یورتان قدرت جذب و دفع بالایی در برابر ضربات و شوک‌ها دارند. زیره پلی اورتان عایق است یعنی سردی و گرمی و رطوبت زمین را به پا انتقال نمی‌دهد.

زیره کفش چرم و میکرولایت

این زیره‌ها یک ویژگی بسیار مهم دارند و آن زیبایی و جلوه بصری منحصر به فرد آنها است. به همین دلیل از این زیره‌ها بیشتر برای استفاده در کفش‌های چرم مجلسی و کلاسیک استفاده می‌شود. این نوع زیره کفش در بسیاری از محصولات ساینا چرم نیز به کار گرفته شده است. این زیره‌های زیبا و با کیفیت از ابتدا در دستور کار بوده و در طراحی زیبای محصول نهایی نقش مهمی دارد.

به طور کلی باید گفت که این نوع زیره نسبت به سایر انواع زیره کفش آسیب پذیر تر بوده و بسیار پرطرفدار است. معمولا در تولید کفش های مجلسی و رسمی استفاده می‌شود. زیره کفش چرم طبیعی برای تولید کفش چرم مردانه و زنانه به کار می‌رود. کفش چرم رسمی معمولا دارای زیره چرمی است. در کل باید بدانید که قدیمی ترین و با اصالت ترین زیره کفش، زیره چرمی است. این زیره کفش در جذب عرق پا بسیار قوی بوده و در تابستان پا را خنک نگه می‌دارد.

زیره کفش ای‌وی‌آ EVA

خاصیت جذب و دفع ضربه در این زیره بسیار بالا بوده لذا زیره، EVA برای اکثر کفش‌ها حتی کفش‌های ورزشی گزینه مناسبی است. این زیره انعطاف پذیری بالایی دارد. این زیره هم در خصوص افراد با وزن بالا دچار مشکل و ساییدگی می‌شود.

این زیره کفش به زیره اتیلن و ینیل هم معروف است. چنین زیره‌ای از فوم سلول بسته ساخته شده و به همین دلیل از قدرت جذب بالایی برخوردار است. معمولا این نوع از انواع زیره کفش مناسب فصل تابستان است.

زیره لاستیکی یا رابر

زیره های لاستیکی به دلیل ابری بودن به سادگی خم شده و انعطاف عالی دارند. طبیعتا اگر استاندارد و با کیفیت باشند، برای کفش‌های کوه پیمایی و کوه نوردی بسیار مناسب هستند. معمولا برای فصل سرد و زمستان این زیره کفش مناسب ‌تر است. باید پذیرفت که زیره لاستیکی دارای وزن بیشتری است. این زیره بیشتر در کفش‌های مردانه بوت کاربرد دارد.

زیره کفش پی وی سی PVC

زیره‌های پی وی سی در برابر انتقال رطوبت و حرارت مقاومت بسیار خوبی دارند. از طرفی زیره کفش PVC بیشتر در ساخت کفش‌های ارزان قیمت و دمپایی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیره پی وی سی، معمولا امکان سایش و شکسته شدن ندارد.

از مزایای زیره PVC می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارزان ترین زیره در ایران
  • اصطکاک متوسط
  • حفظ رنگ بالا
  • قیمت پایین قالب

فراموش نکنید که این زیره در دماهای پایین و مناطق زمستانی تا حدی شکننده است.

زیره‌ کفش ترمو یا ترموپلاستیک

این زیره‌ها به دلیل مقاومت خوب در برابر لیز خوردن، در هوای بارانی به خوبی قابل استفاده‌ هستند. وزن این زیره‌ها نه چندان خسته کننده و سنگین است و نه چندان سبک. اما انعطاف خوبی داشته و هرگز نمی‌شکند.

خیلی از فیزیوتراپ‌ها و پزشکان فلوشیپ پاt بر این باورند که بهترین زیره کفش برای پیاده روی طولانی و ورزش سبک افراد سالمند یا دارای وزن زیاد، همین زیره کفش ترموپلاستیک است.

زیره تی پی یو TPU

زیره‌های ‌تی پی یو اصطکاک خوبی با سطح ایجاد کرده و مانع لیز خوردن می‌شوند. همچنین به سادگی ساییده نشده، در عین داشتن استحکام زیاد از انعطاف‌پذیری بالایی هم برخوردار هستند. به طور کلی این نوع زیره با ترکیب مواد ترمو و پی یو به دست می‌آید که با فرآیند و تکنولوژی بهتری تولید می‌شود. زیره کفش TPU در عین استحکام بالایی که دارد بسیار منعطف است.

انواع زیره کفش

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم شما را با انواع زیره کفش به ویژه زیره‌های کاربردی در بازار ایران آشنا کنیم. موضوع مهم این است که بر اساس نیاز خود کفشی را با زیره مناسب آن تهیه کنید. بهترین زیره در کنار بهترین رویه کفش قرار می‌گیرد و ساینا چرم مفتخر به رعایت این مساله بسیار مهم است.

همیشه به این موضوع فکر کنید که کفش شما قرار است چه خدمتی به پای شما بکند؟ پیاده روی طولانی مدت با حضور در مجالس و میهمانی‌های رسمی متفاوت است و هر کدام از این موارد رویه و زیره کفش خاص خودش را می‌طلبد.

دیدگاهتان را بنویسید