ساینا بلاگ

راهنمای نگهداری محصولات چرمی

کیف چرم

چرم بدلیل منشا حیوانی آن و اصالتی که دارد جز آن دسته از محصولاتی است که هرچه کهنه تر می‌شود به ارزش و اصالت آن افزوده میشود. درواقع چرم، ارزش خود را از تاریخ وام گرفته است. پروسه ی کهنه شدن باید با سالم بودن چرم همراه باشد. که شاهد طول عمر زیاد چرم باشیم. درواقع وقتی یک محصول چرم با قیمت بالا میخرید، باید از آن مراقبت بیشتری کنید تا هم عمر و هم زیبایی آن را حفظ کنید. اما نگهداری محصولات چرمی تکنیک‌های خاصی دارد؛ تکنیک‌هایی که هرکدام می‌توانند سال ها به عمر البسه، کفش و کیف چرم بیفزایند، به همین دلیل دانستن رازهای نگهداری چرم امری ضروری می‌باشد.

● چرم‌های کارکرده، مرغوب‌تر و زیباتر هستند

چرم مثل فرش دستباف است یعنی هرچه بیشتر کار می‌کند مرغوب‌تر و زیباتر می‌شود. هیچ وقت یک کت چرم ۱۰ساله قابل مقایسه با یک کت چرم نو نیست.  چون انعطاف‌‌پذیری به دست می‌آورد که این خاصیت را کت نو ندارد. افرادی هستند که اعتقاد دارند، چرم هرچه کهنه‌تر باشد زیباتر است و حتی در بعضی از جاهای دنیا تکنیک‌هایی را به کار می برند که چرم نو، کهنه به نظر برسد.!

● دشمنان چرم را بشناسید

  • گردوخاک دشمن شماره یک اکثر منسوجات و حتی لوازم برقی هستند و چرم نیز ازین قائده مستثنی نیست. بعد از استفاده از کیف، کفش و البسه چرم، آنها را از مجاورت گرد و خاک دور نمایید.
  • هرگز نگذارید چرم به مدت زیاد آفتاب بخورد. برای نگهداری چرم در خانه، آن را در کمدی دور از نور لامپهای فلوروسنت قرار دهید.
  • چرم در مجاورت طولانی مدت با رطوبت آسیب میبیند.  بنابراین آن را در جایی که بسیار مرطوب است نگهداری نکنید. هیچ‌وقت هم چرم را در لفاف پلاستیکی نگه ندارید چون این کار باعث می‌شود که رطوبت اضافی احتمالی موجود در محصول چرمی خشک نشود.
  • پاشیدن عطر، ادکلن، مواد ضدعفونی کننده و دیگر مواد شیمیایی اسیدی و یا بازی قوی به رنگ چرم آسیب زده و احتمال بازگشت و ترمیم رنگ با واکس و… بسیار پایین است.
  • واکس های فوری مایع و روغن هایی که معمولا در بسته بندی های متفرقه عرضه میشوند علیرغم براق کردن چرم، دشمن خاموش آن هستند. زیرا مواد شیمیایی بکار رفته در آنها بی کیفیت بوده و بدلیل پرداخت نکردن آن جاذب گرد و حاک و آلودگی بوده. باعث نابودی چرم میشوند.

 

● رابطه چوب‌لباسی و چرم

چرم طبیعی حتما باید از چوب لباسی آویزان شود. به خصوص اگر قصد دارید مدتی از آن استفاده نکنید، چون اگر چرم را از جای تیزی آویزان کنید ممکن است چرم شکل اصلی خود را از دست بدهد.  این تغییر شکل دیگر قابل برگشت نیست. برای نگهداری چرم هم بهتر است دمای محیط بین ۲۵ تا ۳۰ درجه باشد.

پیشنهاد سایناچرم به شما استفاده از چوب رخت آویز و گذاشتن آن در لفاف مخصوص و باز گذاشتن زیپ لفاف برای رد و بدل شدن هوا می‌باشد. برای نگهداری کفش چرم بهتر است قبل از گذاشتن در کمد کفش، آلودگی و گرد و خاک روی کفش را از روی آن پاک کرده و بعد از واکس زدن و فرچه کشی، آن را در کمد مخصوص کفشها قرار دهید. نحوه صحیح واکس زدن و فرچه کشی کفش بطور مفصل در مقاله ای جداگانه قرار داده ایم.

نگهداری از محصولات چرمی

                                 نحوه نگهداری از محصولات چرمی در کمد

 

 

● لک باران و آبهای سطحی را با کف شامپو بشویید

باران‌های آلوده‌ می‌توانند حسابی به لباس‌‌ و کیف و کفش چرم شما آسیب برسانند.  اگر به طور ناگهانی در باران شدیدی گرفتار شدید، در اسرع وقت با یک اسفنج آغشته به کف شامپو ، باران آلوده را از روی چرم پاک کرده و بعد خشک کنید. البته باید حواس تان باشد که پشت چرم نباید به هیچ وجه خیس شود. چون انعطاف‌پذیری خود را از دست می دهد.  پیشنهاد سایناچرم به شما استفاده از اسپری های ضد آب نانو برای جلوگیری از ورود آب به داخل چرم است. تا باخیال راحت از قدم زدن در هوای بارانی لذت ببرید.

Untitled 2

● چگونه چرم را بشویید

همان طور که گفتیم به هیچ وجه نباید چرم را در ماشین لباسشویی شست. بلکه البسه چرم خود را به یک خشک‌شویی معتبر بسپارید. (یعنی مطمئن باشید یک متخصص شست وشوی چرم در آنجا وجود داشته باشد).

البته در خانه با رعایت یک سری نکات میتوان چرم را تمیز نمود. در ویدئو آموزشی تهیه شده توسط سایناچرم میتوانید نحوه تمیز کردن سطح چرم آلوده با کف کنترل شده را تماشا کنید. فقط مراقب باشید حین تمیز کردن آب به پشت چرم  نرسد چون در این صورت ممکن است آسترپشت چرم بو بگیرد و یا آسیب ببیند. اگر آستر کت چرم تان کثیف شد بهترین کار این است که آستر را عوض کنید.  گردو غبار دشمن چرم است . شما باید هر چند وقت یک بار روی آن را تمیز کنید. پس از پایان تمیزکاری و نظافت چرم، برای حفظ لطافت و عمر چرم شما بایستی متناسب با نوع محصول و رنگ آن واکس مناسب آن را تهیه و طبق دستورالعمل برند سازنده استفاده کنید. واکس های پیشنهادی سایناچرم همراه با نحوه استفاده آن در وبسایت ما موجود بوده و میتوانید آن را برای محصولات چرم استفاده نمایید.

برای نگهداری بهتر چرم به نکات زیر توجه کنید:

  1.  بهتر است پس از واکس زدن چرم آن را با بُرس فرچه، پرداخت نمایید.  چرم واکس خورده (پرداخت نشده) به سرعت در طول روز گردوخاک را به خود جذب می‌کند و صدمه می‌بیند .  علاوه بر این، رنگ چرم نیز تیره و کدر می‌شود.
  2.  اگر برای مدتی نمی‌خواهید از کیف و کفش چرم خود استفاده کنید، داخل آن را با روزنامه پر کنید تا شکل ظاهری آن آسیب نبیند. لباس‌ها را نیز خوابیده داخل کمد بگذارید زیرا آویزان ماندن البسه به مدت طولانی شکل ظاهری آن را تغییر میدهد.سعی کنید لباس های چرم را تا نکنید.
  3. چرم در رطوبت زیاد کپک می‌زند.  بنابراین آن را در جایی که بسیار مرطوب است نگهداری نکنید. هیچ‌وقت هم چرم را در لفاف پلاستیکی نگه ندارید.  چون این کار باعث می‌شود که رطوبت احتمالی موجود در محصول چرمی خشک نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *